• Boeing startet 737 MAX 200 mit Ryanair

• Europäische Low-Cost-Airline gibt Verpflichtung für 100 Flugzeuge bekannt und wird damit Erstkunde für das neueste Mitglied der 737 MAX Familie
    • Die 737 MAX 200 bietet 11 zusätzliche Sitze und damit mehr Ertragsmöglichkeiten und einen um bis zu 20 Prozent geringeren Treibstoffverbrauch

NEW YORK,  08 September 2014 -

Boeing (NYSE: BA) hat heute den offiziellen Start für das neueste Mitglied der 737 MAX Familie mit einer Verpflichtung von Ryanair für 100 Flugzeuge bekanntgegeben. Europas führende Low-Cost-Airline wird die erste Fluggesellschaft, die die 737 MAX 200 betreibt. Die 737 MAX 200 ist eine Variante der erfolgreichen 737 MAX 8 und hat bis zu 200 Sitze. Damit bietet das Flugzeug den Kunden mehr Ertragsmöglichkeiten und eine um bis zu 20 Prozent bessere Treibstoffeffizienz pro Sitz im Vergleich zu den heute effizientesten Single-Aisle-Flugzeugen.

Zusätzlich zu der Verpflichtung mit einem Wert von 11 Milliarden US-Dollar nach aktuellen Listenpreisen hat Ryanair Optionen für den Kauf von 100 weiteren 737 MAX 200 Flugzeugen platziert.

Boeing hat die 737 MAX 200 als Antwort auf die Anforderungen des schnell wachsenden Niedrigpreissektors entwickelt, auf den bis 2033 Prognosen zufolge 35 Prozent der Single-Aisle-Kapazität der Airlines entfallen wird. Während der Kern des Single-Aisle-Markts im Segment von 160 Sitzen verbleiben wird, wird die 737 MAX 200 Airlines wie Ryanair bis zu 11 zusätzliche Sitze und damit mehr Ertragsmöglichkeiten bieten. Zudem wird die 737 MAX 200 bis zu 5 Prozent niedrigere Betriebskosten als die 737 MAX 8 aufweisen und somit wirtschaftliches Wachstum und einen größeren Zugang zu Flugreisen vorantreiben.

Einschließlich der 737 MAX 200 bietet die 737 MAX Familie die richtige Kapazität für die Anforderungen des gesamten Spektrums des Single-Aisle-Marktes.

Die 737 MAX 200 basiert auf der Flugzeugzelle der 737 MAX 8. Sie kann bis zu 200 Sitzplätze bieten, da ein zusätzlicher Ausgang im mittleren Teil des Flugzeugs hinzugefügt wird. Die Flugzeugzelle ist 2,2 Meter länger als die des A320neo und bietet Kunden somit mehr Flexibilität und Raum in der Kabine. Sie stellt die bessere Option dar, sowohl für den Kern des Single-Aisle-Markts (160 Sitze) als auch bei maximaler Passagierkonfiguration.
    Ryanairs 737 MAX 200 Flugzeuge werden wie alle Flugzeuge der 737 MAX Familie mit dem Boeing Sky Interior ausgestattet werden. Das Boeing Sky Interior zeichnet sich aus durch modern geschwungene Seitenwände und Fenstereinbettungen, LED-Beleuchtung, die das Gefühl von Großzügigkeit noch unterstreicht, und größere, nach oben wegschwingende Gepäckfächer.

Mit 2.239 Bestellungen von 46 Kunden weltweit bietet die 737 MAX Familie überragende Treibstoffeffizienz, Wirtschaftlichkeit und Passagierkomfort im Markt der Single-Aisle-Flugzeuge.

Boeing Launches 737 MAX 200 with Ryanair

• European low-cost carrier commits to order 100 airplanes, becomes launch customer of newest 737 MAX family member
    • 737 MAX 200 provides 11 additional seats of potential revenue, up to 20 percent lower fuel use

Boeing (NYSE: BA) launched the newest member of the 737 MAX family today with a commitment from Ryanair for 100 airplanes. Europe's leading low-cost carrier will be the first airline to operate the 737 MAX 200, a variant based on the successful 737 MAX 8 that can accommodate up to 200 seats, increasing revenue potential and providing customers up to 20 percent better fuel efficiency per seat than today's most efficient single-aisle airplanes.

In addition to the commitment, valued at $11 billion at current list prices, Ryanair has options to purchase another 100 737 MAX 200s.

"Ryanair is proud and honored to become the lead operator of Boeing's 'gamechanger' 737 MAX 200, which will expand our fleet to 520 aircraft by 2024 and create another 3,000 new jobs for pilots, cabin crew and engineers in Europe, while allowing us to grow traffic from 82 million last year to over 150 million annually by 2024," said Ryanair CEO Michael O'Leary.

"These new "gamechanger" aircraft will allow Ryanair to lower our costs and airfares, while improving our customer experience with more leg room and the Boeing Sky Interior, as we roll out new offers, particularly for our Business Plus and Family Extra customers. As many of Europe's flag carriers cut capacity on short haul routes, Ryanair looks forward to using these new Boeing 737 MAX 200s to grow at many more of Europe's primary airports," said O'Leary

Boeing developed the 737 MAX 200 in response to the needs of the fast growing low-cost sector, which is forecasted to account for 35 percent of single-aisle airline capacity by 2033. While the heart of the single-aisle market will remain at 160 seats, the 737 MAX 200 will provide carriers like Ryanair with up to 11 more seats of potential revenue and up to 5 percent lower operating costs than the 737 MAX 8, driving economic growth and increasing access to air travel.

With the addition of the 737 MAX 200, the 737 MAX family offers the right capacity to meet the needs across the single-aisle market.

"The 737 MAX 200 is the perfect fit for Ryanair, providing improved efficiencies, 20 percent lower emissions, increased revenues and a high level of passenger comfort," said Boeing Commercial Airplanes President and CEO Ray Conner. "The new variant will play a significant role in enabling the airline to continue to expand its operations, while providing passengers across Europe with outstanding value. For everyone at Boeing, it is an honor to launch the 737 MAX 200 with Ryanair, one of the world's most successful all-Boeing operators."

Based on the 737 MAX 8 airframe, the 737 MAX 200 can accommodate up to 200 seats by incorporating a mid-exit door increasing the exit limit. The airframe is 2.2 meters longer than the A320neo, giving customers more flexibility and space in the cabin, and offering a better solution at both the heart of the single-aisle market (160 seats) and at maximum passenger configurations.

Standard across the 737 MAX family, Ryanair's 737 MAX 200s will be configured with the passenger inspired Boeing Sky Interior, featuring modern sculpted sidewalls and window reveals, LED lighting that enhances the sense of spaciousness and larger pivoting overhead stowage bins.

With 2,239 orders from 46 customers worldwide, the 737 MAX family offers customers superior fuel efficiency, economics and passenger comfort in the single-aisle market.

Headquartered in Ireland's capital city, Ryanair operates more than 1,600 flights daily from 69 bases connecting 186 destinations in 30 countries. Currently operating more than 300 Next-Generation 737-800s, Ryanair took delivery of its first 737 in 1994, and now operates the largest fleet of Boeing airplanes in Europe. With a team of more than 9,500 highly skilled professionals, the airline is expected to fly more than 86 million passengers this year.